Waarom debatteren?
De huidige samenleving kenmerkt zich door een hoge mate van mondelinge interactiviteit: vergaderen, onderhandelen, telefoneren, lobbyen, presenteren, interviewen, verkopen en pleiten. Steeds vaker wordt het belang erkend van het ontwikkelen van vaardigheden op dit gebied. Door toepassing van presentatie- en argumentatietheorieŽn in een speldebat worden alle facetten van een heldere en effectieve mondelinge communicatie geoefend en verbeterd. Presenteren, argumenteren, kritisch luisteren, analyseren, snel reageren en overtuigen zijn elementen die in de dagelijkse communicatie een grote rol spelen en in het speldebat grondig getraind worden.
In Angelsaksische landen wordt het speldebat vanaf de middelbare school tot de top van het bedrijfsleven en de politiek gebruikt om de (non)verbale communicatie te trainen. Het debat als trainingsvaardigheidsmethode vindt zijn oorsprong in de tijd van de oude Grieken. Door de Romeinse expansie en in de Middeleeuwen via de kloosterscholen verspreidde het debatteren zich over heel Europa. In de late Middeleeuwen verdween het debat als didactisch model en kennisinstrument van het Europese vasteland. De afgelopen jaren heeft het debat ook in Nederland opnieuw aan populariteit gewonnen.





Telefoon:
020 - 44 70 146

terug naar boven >